דף הבית | תוכניות עבודה | תנ"ך לכיתות ז'  |   תנ"ך לכיתות ח'   |  תנ"ך לכיתות ט'

 

 

תכנית הלימודים לכיתות ט'

 

נושא הגג: התגבשות המלוכה בישראל (מסוף ימי השופטים עד דוד)

הנושא פותח בימים שבהם לא היה מלך בישראל ו"איש הַיָּשָר בעיניו יַעֲשֶה". הוא כולל את תיאור התגבשותו של משטר מלוכה בימי שמואל ואת תולדות המלכים שאול ודוד. במרכז נושא זה פרקים מספר שמואל הנושא פותח בימים שבהם לא היה מלך בישראל ו"איש הַיָּשָר בעיניו יַעֲשֶה". הוא כולל את תיאור התגבשותו של משטר מלוכה בימי שמואל ואת תולדות המלכים שאול ודוד. במרכז נושא זה פרקים מספר שמואל

מספר שעות הוראה: 2 ש"ש

כידוע, קוצצו מספר שעות ההוראה בכיתות ט', מ- 3 ש"ש ל- 2 ש"ש. לאור קיצוץ זה, התאמתי את התכנית למסגרת הזמן הנדון.

מטרות התכנית לכתות ט':

מטרות:

  • להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות והאמהות, נביאים, שופטים, מלכים ודמויות נוספות.
  • להכיר את המקרא כספרות שלרוב אינה מעלימה ומטשטשת חולשות אנוש.
  • לנקוט עמדה מנומקת ומבוססת כלפי ערכים, תפיסות עולם ודמויות במקרא.
  • להכיר את החברה המקראית ואת השינויים שחלו בה מבחינת מבנה המשפחה והשבט, הממלכה ומוסדותיה, החוק והמנהג.
  • הכרת סוגות בספרות המקרא, דרכי עיצובן ותרומתן להבעת מסריה

 

התגבשות המלוכה בישראל

 

הנושא

מושגי מפתח

ניבים

לו"ז

חזרה קצרה על תקופת השופטים ומאפייניה

 

- מנהיגות שבטית ולא כללית (של כל העם).

- סיום ספר שופטים במשפט "בימים ההם אין מלך איש הישר בעיניו יעשה".

- השופט הוא כאריזמטי (=מנהיג שמונה על ידי ה') .

- מינוי השופט מוגבל לתפקידו הצבאי בלבד (לאחר המלחמה חוזר לביתו).

 

 

1 ש'

לידתו של המנהיג  שמואל

שמ"א א'

1. דפוס הלידה של המנהיג (תיאור ייחוסו, לידה לאחר שנות עקרות- בדומה לאבות- הקדשתו לה').

2. המקדש בשילה- וחשיבותו בחיי היומיום: סעודת הזבח, הכהן הגדול ותפקידו במקדש

3. נדר + נדרה של חנה

4. אמצעים אמנותיים, כמו: דמויות משנה ותפקידן (ניגוד בינן לבין הדמות הראשית או הארת הדמות הראשית ), מדרש שם.

 

"אֶל-הַנַּעַר הַזֶּה, הִתְפַּלָּלְתִּי; וַיִּתֵּן ה' לִי אֶת-שְׁאֵלָתִי, אֲשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ."

(שמ"א א' 27)

 

2 ש'

 

 

 

 

מנהיגותו של שמואל

 

1. שמואל כנביא- הזוכה להתגלות ה' (שמ"א ג') – אין ללמד את כל הפרק אלא את ההתחלה והסוף (לא בפרקי החובה)

2. שמואל כמצביא- כשלון המלחמה נגד הפלשתים (לקיחת ארון ה' בשבי, הריסת המקדש בשילה )- שמ"א ד'.

– אין ללמד את כל הפרק אלא לספרו בקצרה (לא בפרקי החובה).

3. שמואל כשופט- שמ"א ז' 15- 17.

"וּדְבַר-ה', הָיָה יָקָר בַּיָּמִים הָהֵם--אֵין חָזוֹן, נִפְרָץ."

(שמ"א ג' 1)

 

1 ש'

כדי לתת רקע הולם  לבקשת העם להחלפת השלטון – קרי לבקשת המלוכה- נתייחס בקצרה לחטאי המנהיגות הדתית (בני עלי) ולחטאי המנהיגות "החילונית" (בני שמואל). למרות שחטאי עלי הם לא בתכנית הלימודים:                                                                2 ש'

1. חטאי המנהיגות הדתית (שמ"א ב' 11- 18)

סקירת חטאי המנהיגות הדתית- תוך הדגשת ניצול  הסמכות והכוח שהיו בידם.

2. חטאי המנהיגות ה"חילונית" (השופטים בני שמואל)

סקירת חטאי בני שמואל (שמ"א ח' 1- 3)

בקשת העם למלך

1. סקירת שלוש הסיבות לבקשת העם מלך (לאורך הפרק).

2. שתי גישות שונות ביחס למלוכה (ה' מלך- מלך בשר ודם): הסיבות להתנגדות שמואל.

3. משפט המלך ומטרתו (מלים מנחות)

4. משפט המלך בהשוואה לחוק המלך (דברים י"ז)

 

 

2 ש'

 

קווים לדמותו של המלך הראשון שאול

המקרא אינו מאפיין את גיבוריו באופן ישיר, אלא מספר סיפור\ים. מתוכם ניתן ללמוד על אופיים של הגיבורים. כנ"ל במקרה של שאול.

1. דמותו של שאול , על פי פרק ט' – י' 1: תיאורו החיצוני, ייחוסו המשפחתי, תכונותיו, כפי שהן עולות מן הסיפור.

* דגש על כך, שהמלך שאול הוא בחיר אלהים- ככתוב בחוק המלך-  הכל ידוע ומכוון מראש על ידי ה' באמצעות שליחיו :הדמויות המשניות בפרק ותפקידן.

2. קווים לדמותו על פי פרק י"א-

שאול כמצביא (תכנון והפתעה), שאול כמנהיג תקיף המאחד את העם (ניתוח צמד הבקר), שאול כמנהיג שרוח ה' צולחת עליו (בדומה לשופטים) וכמי שמכיר בכך שההצלחה באה לו בזכות ה'.

*דגש על המלים המנחות בסיפור הן 'יצא' ו'הושיע'.

3. קווים לדמותו של שאול, על פי פרק  ט"ו-

צו ה' החרמת עמלק (מהו חוק החרם, מדוע דווקא עמלק), הנמסר מפי הנביא שמואל.

אי קיום הצו והסיבות לכך על פי דברי שאול.

 

""מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה, גָּבֹהַּ מִכָּל-הָעָם."

(שמ"א ט' 1)

 

 

2 ש'

 

 

 

 

 

 

 

1-           1.5 ש'

 

2 ש'

 

תכונותיו כמנהיג: לא לוקח אחריות, מאשים את העם (לא מוביל אלא מובל)

**דגש על הבנת הערכים המתנגשים: שמיעה בקול ה' מול הקרבת קורבנות.

המילים המנחות: חמל. שמע...

מעשה סמלי ומשמעותו

 

 

 

"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים, כִּשְׁמֹעַ, בְּקוֹל ה':  הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים."

(שמ"א ט"ו 22)

 

"וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל, לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם:"

(שמ"א ט"ו 29)

 

קווים לדמותו של דוד

 

 

 

 

1. דמותו של דוד על פי פרק ט"ז-

דוד המלך בחיר ה', מרגע משיחתו החשאית רוח ה' צלחה עליו וסרה משאול .

תיאורו החיצוני +עיסוקו (רועה צאן)

 

2. קווים לדמותו על פי פרק  י"ז-

דוד אמיץ הלב, המוכן להילחם נגד גלית

דוד המאמין בה'

(לא ללמד את כל הפרק בעיון- זהו פרק בקריאה מודרכת)

 

 

 

תחילת רדיפת שאול את דוד (הרקע שירן של בנות ישראל ("ט וַיְהִי שָׁאוּל, עון (עוֹיֵן) אֶת-דָּוִד, מֵהַיּוֹם הַהוּא, וָהָלְאָה.. וַיֹּאסֶף שָׁאוּל, לֵרֹא מִפְּנֵי דָוִד--עוֹד; וַיְהִי שָׁאוּל אֹיֵב אֶת-דָּוִד, כָּל-הַיָּמִים...(שמ"א י"ח 9, 29).

תיאור קצר של רדיפות שאול אחר דוד.

 

"כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב."

(שמ"א ט"ז 7)

 

 

""וַיֹּאמֶר דָּוִד, אֶל-הַפְּלִשְׁתִּי, אַתָּה בָּא אֵלַי, בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית וּבְכִידוֹן; וְאָנֹכִי בָא-אֵלֶיךָ, בְּשֵׁם ה' צְבָאוֹת, אֱלֹהֵי מַעַרְכוֹת יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר חֵרַפְתָּ."

"שמ"א י"ז 45)

 

1.5 ש'

 

 

1 ש'

סוף ימי שאול

 (כ"ח, ל"א- בהשוואה לדבה"י א' י')

 

1. הליכתו של שאול אל בעלת האוב (מיהי בעלת האוב- חוק, מהי האירוניה בהליכתו אליה).

2. דברי שמואל לשאול- האם התגשמו או לא? מדוע אסרה התורה על הליכה לבעלי האוב (יש בזה מן האמת)?

2. "מידה כנגד מידה"- השורש שמע בחטאו של שאול וגם בעונשו, ה' לא שומע אל קריאותיו.

דמותו של שאול – תשוש ממלחמות (עם דוד, עם האויב הפלשתי...) ונואש מכך, שה' לא עונה לו.

*יש להשתמש במפה (מפת הקרב עם הפלשתים זיהוי עין דור...)

מותו הטראגי של שאול-

1. תיאור מות שאול ובניו במלחמה- התאבדות שאול? (ראה גם שמ"ב א 1- 10).

2. התגשמות דברי שמואל, ביזוי כבוד המת ומעשיהם של אנשי יבש גלעד (טובה תחת טובה).

3. התוספת בדברי הימים א י' 13- 14, ומשמעותה.

סיכום דמותו של שאול

האם שאול ענה על הציפיות שתלו בו בהקמת מוסד המלוכה?

 

 

 

2 ש'

 

 

 

 

 

 

 

2 ש'

 

 

 

1 ש'

סה"כ הוראת שמ"א א- 21 ש'

סיום הוראת שמ"א א בסביבות חנוכה

 

 

בברכת שנת לימודים פורייה ומהנה...